söndag 15 mars 2009

Att hitta hem

Jag har mina rötter nånstans där jag inte ens kan se att mina fötter vill stå.
Har försökt slippa va med mig själv, samarbeta i det jag lever.
Ska det vara så svårt.
Varit nära mig själv dock alltid i min egen skugga.
Har inte sett vilken väg jag tagit bara funnit att det varit den som gått långt bort.
Jag har hört min röst från förr, blickat tillbaka men har aldrig riktigt förstått.

Vaknat tusentals mil hemifrån, öppnat mina ögon bredvid en främmande människa.
I ett skogsparti ensam men längtansfull.
Jag har gett mitt kött och min själ till mörka sinnen och kalla lustar.
Jag ville bara hitta hem, mina rötter har vuxit sig alltför långt ifrån trädet.

Vart ska mina fötter stå när det är blött och vasst i vartenda steg jag tar.
Vart ska mina rötter få frodas när jorden är torr och död. Där maskarna försvunnit alltför längesedan.
Mitt kött är det enda jag har kvar när jag ligger i min grav, maskarna ska få frodas i min jord, det enda jag lämnar kvar.

Inga kommentarer: